פורסם על ידי ב 09/09/2019

הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD) איך להתחיל את שנת הלימודים נכון?

עצה 1: דבר עם הילד שלך והדגש את החיוב שבתחילת שנת הלימודים

מצאו הזדמנות בשבוע שלפני תחילת שנת הלימודים ופתחו שיחה עם ילדכם על בית הספר והלימודים. דאגו להדגיש דברים חיוביים והמנעו מהערות שליליות, הבהירו לילדכם את הציפיות ממנו/ממנה תוך כדי עידוד וחיזוק. אם ילדכם בעל הפרעות קשב וריכוז ייתכן שדימויו העצמי מעט נמוך ולכן נרצה שהילד יפתח הערכה טובה יותר לגבי עצמו ויכולותיו. לכן, חשוב להציג את את היתרונות שלו ולמצוא את הצדדים החזקים בו.
עם הפרעות קשב וריכוז או בלעדיהן, כשילדך ירגיש מוערך ואהוב על ידי בני משפחתו, הוא ירגיש באופן דומה לגבי מוריו וחבריו.

עצה 2: התעניינו בחבריו של ילדך ועודד אותו/אותה ליצור קשרים חברתיים חדשים

ילדי קשב וריכוז לעיתים נתקלים בקשיים ביצירת קשרים חברתיים, לעיתים הם בוחרים להישאר עם חבר/ה משנה קודם וזה מספיק להם. אין בכך רע, אולם, מומלץ לפתח יחסי חברות עם חברים נוספים וזאת על מנת להרגיש מקובל יותר. ייתכן מאוד שהוא יזדקק לעזרתכם על מנת לזהות עם מי מהתלמידים בכיתתו הוא יכול לפתח קשרים בריאים. הקשיבו לסיפוריו על בני כיתתו ונסו להבין מי מהם יכול להתאים לו בתור חבר.

עצה 3: עזרו לילד עם הפרעות קשב וריכוז להעריך את המורה שלו

כבר בימי בית הספר הראשונים, ילד בעל הפרעות קשב וריכוז עלול להרגיש שהמורה אינו/אינה אוהבת אותו או שהיא נגדו, במיוחד אם מדובר במורה חדשה. נסו לפתח שיחה עם ילדך על מנת למצוא את התכונות הטובות שבמורה. תנו לילדכם הרגשה כי המורה היא קודם כל אדם עם יתרונות וחסרונות. ילדך יקלוט זאת ויוכל להעריך את המורה גם בלי קשר ללימודים.

עצה מספר 4: היפגשו עם המורה ובדקו את התנאים בכיתה

אם לילדך קשיים מיוחדים עקב הפרעות הקשב וריכוז ו/או ליקויי למידה, מומלץ ליזום שיחה עם המחנכת כבר בשבוע הראשון של בית הספר. מבלי להראות היסטרי, הסבירו למורה את כל מה שידוע לכם על התסמינים הנלווים של הפרעת קשב וריכוז (ADD/ADHD) וכיצד הם באים לידי ביטוי אצל ילדך. כדאי לשוחח עם המורה על תוכנית מיוחדת או משימות ספציפיות בכיתה שיסייעו לילדך להתמודד עם הקושי של הפרעות קשב וריכוז. כמו כן, וודאו כי מקום הישיבה של ילדך לא יהיה ליד חלון ו/או ליד ילדים פעלתניים או דברניים מידי. זאת כדי להוריד ככל האפשר את רמת המסיחים .

עצה 5: ארגון וסדר – הכל מתחיל מהבית

הראו את חשיבות הלימודים בבי”ס גם בתוך הסביבה הביתית. היו מעורבים גם בכל תהליך ההתארגנות לבית הספר. כידוע, סדר וארגון קשים מאוד לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. נסו יחד להחליט על מיון מחברות וספרים לפי שיטה מסויימת, למשל: צבעים.
ארגנו יומן-מחברת משימות בה ניתן לרשום כל דבר שנחוץ לזכור. רצוי לא לקנות את היומנים הקטנים והמצועצעים שמוצעים בחנויות.
ניהול זמן חשוב גם כן לילדים עם הפרעת קשב ולכן עם שובו של הילד הביתה, עליו לדעת שיש לו סדר יום מאורגן וקבוע ואם במקרה הוא שכח מה יש לו באותו יום, הוא יגש לרשימה שיחד תכינו ויסתכל מה עליו לעשות. לכן, הכינו לוח שבועי וכתבו את סדר המשימות לכל יום. שימו לב שאתם מדגישים גם את שעת הכנת שיעורי הבית. ארגנו יחד סביבה רגועה בעת שהילד אמור להכין את שיעורי הבית. שולחן שאינו עמוס מידי, טלויזיה ומחשב – רצוי כבויים! כל זאת, על מנת להפחית את המסיחים הסביבתיים אשר כל כך משפיעים על יכולת הריכוז.

עצה 6: בקשו שיחה שניה עם המורה של ילדך לאחר חודש מתחילת שנת הלימודים

קשה מאוד להשלים פער לימודי שמתחיל להצטבר כבר בתחילת השנה. לכן, חשוב מאוד המעקב אחר הנעשה בכיתה והמודעות לאופן התנהגותו של ילד עם הפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD). לכן, בקשו שיחה נוספת עם המחנכת כחודש-חודשיים לאחר תחילת שנת הלימודים. אל תחכו לאסיפת הורים. ככל שתקדימו להבין את קשייו הלימודיים וההתנהגותיים, הנגרמים כתוצאה של הפרעת קשב וריכוז, כך תוכלו למצוא פתרונות מהר יותר ותמנע התדרדרות בלימודיו. לאחרונה מתחילים המורים להעדיף את שיטת המיילים. דאגו שהתקשורת עם המורה תתבצע פנים מול פנים: זוהי הדרך היעילה ביותר להבין את התמונה המלאה.

עצה 7: היוועצו בהורים אחרים

נצלו את הזמן שאתם פוגשים הורים אחרים כשאתם מביאים את ילדכם לבי”ס או כשאתם אוספים אותו. הורים תוהים עד כמה הם צריכים לשתף הורים אחרים בעובדה שלילדם יש הפרעת קשב וריכוז. מדובר בבחירה אישית, אבל חשוב לדעת שהורה שמרגיש שיש לו במה להתבייש בגלל שלילדו יש הפרעות קשב וריכוז, ישדר את אותה התחושה לילד, שירגיש שהוא נושא עמו סוד מביש. מצד שני, הורים יופתעו לגלות כמה הורים אחרים יכולים להיות תומכים לאחר שחושפים אותם לבעיה ולקושי. יותר מזה – זו גם הדרך להכיר הורים נוספים שמתמודדים עם קשיים של ילד בעל הפרעות קשב וריכוז. אם הילד שלך ירגיש שאתה נוטה לפתיחות בנושא, הוא ירגיש עם זה בנוח גם כן.

עצה 8: חפשו תחום התעניינות מועדף על ילדכם ועודדו את הפעילות בו

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הינם לרוב אינטליגנטיים מעל הממוצע, יצירתיים וכשרוניים. חפשו את המיוחד בילדכם ודאגו לספק לו אפשרויות ביטוי אישי. זכרו, כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מסוגלים להתרכז בצורה מדהימה במה שמעניין אותם, על כן דאגו למצוא תחום עניין אהוב ומועדף על ילדכם ועודדו את אותו לקחת חלק פעיל בו. זה יכול להיות חוג טיסנים, שח מט, נגינה, ספורט כלשהוא. יש לוודא שתחומי העניין אינם קשורים במשחקי מחשב וריבוי שעות צפייה בטלוויזיה. שני אלה יוצרים גרייה מוחית גבוהה ואין בהם תועלת, במיוחד לא לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אגב- תוכנת “אטנגו”, על אף שהינה מבוצעת באמצעות מחשב, מיועדת להוריד את הגרייה המוחית הגבוהה על מנת שניתן יהיה להפעיל קשב וריכוז גם בסביבה רגועה ולא רבת גירויים, כמו למשל במצבי כיתה ושיעורי בית.

עצה 9: כמה אתם יודעים?

נסו לאמוד כמה הנכם יודעים על הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD. תחום זה הינו חדש יחסית ומתפתח כל העת מבחינת שיטות וטיפולים חדשניים. ככל שהילד שלכם גדל, גדל גם הידע לגביו. ייתכן שתפיסות שהיו נכונות בעבר אינן נכונות לגבי ילדכם השנה. היו קשובים להתמודדות של ילכם וזיכרו כי קשיים חדשים עלולים להופיע. המעורבות שלכם כהורים היא חיונית ורצוי שההורים יהיו בידיעה אחת וללא חילוקי דיעות בינם לבין עצמם בכל הנוגע לילדם.

עצה 10: מסגרת טיפולית

רוב הילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז צוברים פערים המתבטאים בעיקר בתחום הלימודי. יש לעקוב כל העת אחר התקדמות ילדך בלימודים לתמוך ולסייע. לעיתים מספיקה הישיבה ליד הילד בזמן הכנת השיעורים ולעיתים כדאי לקחת עזרה מבחוץ. כדאי לתמוך בטיפול ו/או שיעורי עזר על מנת לשפר ספיציפית את תפקודו בתחומים בהם קשיי הקשב וריכוז פוגעים. גם במידה וילדך מסתייע בטיפול תרופתי כדאי שתכיר את הטיפול הנוירוקוגנטיבי אשר מטרתו ללמד, לאמן ולחזק יכולות קוגניטיביות הקשורות בלמידה, כגון: קשב, ריכוז וזיכרון וכן לאמן ולשפר סבלנות, איפוק, אירגון ויכולת שליטה עצמית.

שתהיה שנת לימודים קשובה!

דילוג לתוכן