פורסם על ידי ב 09/09/2019

מי מפחד מהחופש הגדול? עם תחילת החופש הגדול מתעוררת השאלה: מה עושים עם הילדים בקיץ? במשפחות אשר אחד מהילדים עם הפרעת קשב וריכוז, החשש לעיתים גובר. אז איך נערכים? 

יש להודות על האמת. אמנם המילה “חופש” נושאת איתה קונוטציות של שמחה, שחרור וכיף. אז מי מפחד מהחופש הגדול? הורים רבים חוששים מפני החופשה הגדולה. עבור חלק גדול מהם, מדובר באיום של ממש. היציאה משגרת הלימודים, מבורכת ככל שתהיה, נושאת בחובה את החשש הגדול – “מה עושים בחופש עם הילדים?”. ברור שבתחילת הקיץ יש מסגרות חליפיות לבית הספר, כמו קייטנות וחוגים וגם יש בדרך כלל חופשה משפחתית מתוכננת, אך לא חסרים ימים ואף שבועות אשר מהדהדים בשממונם.

כאשר מדובר על ילד עם הפרעות קשב וריכוז, החששות מתעצמים. ניתן לנסח די בביטחון שתי תחזיות: שהילד ייטה לשעמום בקלות ושהוא יפתח תובענות גדולה לתשומת לבכם, לזמנכם ולסבלנותכם.

אז איך נערכים? ההמלצות כאן טובות לכל משפחה, אך משפחות עם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יפיקו מהן משנה תועלת.

השגרה והסדר חשובים במיוחד לילד עם ADHD

ההמלצה הראשונה שלנו היא: נהלו סדר יום על ידי תכנון מוקדם! כן, אפילו בימי החופשה נטולי המסגרת והכללים, הילד שלכם יפיק תועלת מלוח מסודר של תוכניות ואירועים. שיידע מתי אתם הולכים לבריכה, יוצאים לטיול, נוסעים לסבתא, מתי נפגשים עם חברים. כדאי שהלוח לא יהיה צפוף ועמוס מדי. תנו לילד לחוות את תחושת הנינוחות שבחופשה, את היעדר הלחץ. אל תעמיסו את ימי השבוע וגם לא את הסופ”שים בעודף פעילויות. הקפידו תמיד על זמנים של בטלה מוחלטת, וכן על זמני מפגש משפחתיים אינטימיים.

מי מפחד מהחופש הגדול? שחררו את הרסן אך הישארו בשליטה

נכון שהחופשה קוראת להקלות בכללים ובמגבלות, כמו למשל הגמשה ניכרת בשעות הקימה, השינה והארוחות, אבל לא כדאי למחוק לחלוטין הרגלים ונהלים. זה בסדר לאפשר לילד ללכת לישון מעט מאוחר יותר, אבל כדאי לזכור שחסך בשינה לכל ילד, ובוודאי לילד עם ADHD, יוביל אותו לעצבנות, לרגישות יתר ולחוסר שקט. כך גם רביצה רצופה מול הטלוויזיה. זו חייבת להישאר טאבו גם בימות החופשה.

מצאו והשתמשו באירועים קהילתיים

חופשה יכולה להיות עסק יקר. כדאי קודם כל לבדוק מה מציעה הקהילה: פעילות במתנ”ס, בפארק העירוני, בבתי הספר והגנים הסמוכים, במוזיאונים עירוניים, חופי ים, פסטיבלים ומופעי רחוב. היכנסו לאתר העיריה שלכם – תמצאו שם את כל האירועים! ניצול המשאבים הקהילתיים גם יפגיש אתכם עם אנשים אחרים בקהילה, ואת הילדים – עם ילדים אחרים. זה תמיד מעצים את החוויה. גם מרכזי הקניות מציעים תעסוקה לילדים. נכון שכאן העסקה לא תמיד משתלמת, כי ביקור בקניון גובה את מחירו בצורה אחרת, אך עם מודעות גבוהה וניהול נכון אפשר לנצל גם את האטרקציות בקניון.

עת למשחקים ועת ללימודים – חשוב במיוחד לילדי ADHD

במשך שנת הלימודים אתם מן הסתם מקדישים זמן לא מועט להכנת שיעורים עם הילד. הכנת שיעורים ולימוד למבחנים מייצרים בדרך כלל מתיחויות וחיכוכים. החופשה היא הזדמנות מעולה להפוך את הזמן בצוותא לזמן איכות ולחוויה חיובית.

אז אל תוותרו על הזמן הזה. בחופשה, הקדישו אותו למשחק עם הילד. לא צריך להתאמץ במיוחד – משחק בכדור, רכיבה על אופניים, יציאה לגלידה ופיצה.

פעילויות לנוער – מה עם שילוב של עבודה?

עבור נער או נערה טוב מומלץ דווקא לחפש תעסוקה בעבודה,  במיוחד כשמדובר עם הפרעת קשב וריכוז ADHD, כי אז הם מחוייבים למסגרת ולומדים לנהל את הזמן ביעילות רבה יותר.  העבודה תעזור להם לשמור על מסגרת ועל תחושת יציבות בתוך הגבולות המטושטשים של הקיץ. ייתכן שבגלל חששות ואי ביטחון, יצטרכו עידוד ועזרה במציאת עבודה. שבו איתם. חשבו יחד איזו עבודה תתאים להם, מה היצע העבודות לנוער באזור, אפשר לתרגל יחד סימולציה של ראיון עבודה, לנסח יחד את הדרישות. היציאה לעבודה, האחריות, ההכרח להיות מאורגנים, ללמוד דברים חדשים, ולהתנסות בחוויות חדשות – תעשה לכולכם טוב. והכסף הוא כמובן בונוס נוסף.

תסמכו עליהם

לאחר כל מה שקראתם עד כה נשאלת שוב השאלה: “מי מפחד מהחופש הגדול”? ניתן להגיע לתובנה שאפשר להירגע מהלחץ, הרי למדנו שניתן למלא את הזמן ולהעסיק את הילדים מסביב לשעון. אם זאת זיכרו שאינכם צוות הווי ובידור של הילדים. הניחו לילדים להיות ילדים. כאמור, מסגרת מסוימת וכמה עוגני פעילות מובנים יעזרו, אבל הקפידו להניח בידיהם מספיק זמן חופשי ללא כל התערבות מלמעלה. הם ילדים, הם יפתיעו אתכם במציאת דרכים להעסיק את עצמם תוך שימוש באוצרות הילדות של יצירתיות, המצאה ודמיון. תנו לעצמכם להירגע ותראו שהשד של החופשה לא רק שאינו נורא, הוא אפילו מקסים. אז עכשיו, מי מפחד מהחופש הגדול?….

דילוג לתוכן