פורסם על ידי ב 09/09/2019

כיצד אתם יכולים לתרום לשיפור הדימוי העצמי של ילדכם?

יחס חיובי לשיפור הדימוי העצמי של ילדכם הינו דבר חשוב.אנחנו שומעים את צמד המילים ‘יחס חיובי’ לעתים קרובות, אך מה זה בעצם אומר ולמה זה כל כך חשוב לילדים עם ADHD? ילדים שמאובחנים בהפרעות קשב וריכוז נחשפים לעתים קרובות להרבה שליליות.

ההתנהגות שלהם עלולה להיות מאוד מתסכלת ומפריעה לעתים ולכן אין זה יוצא מן הכלל אם ילד כזה יחווה יותר יחס שלילי מאשר חיובי במהלך היום, במיוחד אם הוא מתקשה בשליטה על התסמינים שלו.

דבר זה יכול במהרה להשפיע על הדימוי והערך העצמי של הילד.

ברגע שילד מתחיל לראות את עצמו באור שלילי, נהיה לו הרבה יותר קשה להתנהל בצורה אופטמלית עם התסמינים שלו.

הוא עלול להיקלע למעגל אכזרי – התנהגות מפריעה שמובילה ליחס שלילי, שמוביל לדימוי עצמי נמוך, שמוביל להתנהגות מוקצנת עוד יותר, שמובילה ליותר יחס שלילי וחוזר חלילה.

התנגדות מוגברת, חרדות ואפילו תחושת דכאון עלולים להופיע בעקבות כניסה למעגל שכזה.

מתן יחס חיובי לשיפור הדימוי העצמי של ילדכם- איך עושים זאת? 

ללמוד איך להתייחס באופן חיובי לילד זה כלי מאוד משמעותי, אך עם זאת, אם ההתנהגות וההתנגדות משתלטים, קונפליקטים וויכוחים עלולים להפוך ליותר ויותר שגרתיים בבית. ברגע שזה קורה, כולם מרגישים יותר נרגזים, מותשים ואומללים. אתם יכולים להתחיל לעשות את השינוי בהדרגה ע”י כך שבאופן מודע תתנו יותר יחס חיובי לילד, גם כאשר אתם מתייחסים לדברים הקטנים ביותר. למשל:

  • “כל הכבוד שבאת לשולחן אחרי הפעם הראשונה שביקשתי”
  • “אני רץ/רצה לספר לאמא/אבא איך חלקת יפה את הצעצועים עם אחיך”
  • “התיישבת לעשות שיעורי בית בלי שאבקש ממך. כל הכבוד!”

היגדים כאלו יכולים לא רק להעביר יחס חיובי לילד שלכם, אלא גם יעזרו ללמד את הילד אילו התנהגויות אתם כן רוצים לראות. אתם בעצם מעצבים את התנהגות הילד בעזרת שבחים ומחמאות. זהו סוג למידה שנקרא חיזוק חיובי. חיזוק חיובי משמעו נתינת גירוי נעים (כמו מחמאה למשל) כדי להגביר את תדירות התגובה הרצויה. תנסו “לתפוס” את ילדכם בהתנהגות טובה ומייד תנו לו משוב חיובי. בצורה כזו, אתם משתמשים ביחס החיובי כדי להעלות את רמת ההיענות שלו ואת ההתנהגות הרצויה.

ניתן לתת גם יחס חיובי לשיפור הדימוי העצמי של ילדכם באופןשהוא אינו מילולי כמו הנהון של הסמכה, קריצה, חיבוק, נשיקה וכד’. כל התגובות האלה עוזרות להעביר לילד את המסר שהוא מוערך ומקובל. ילדים מזהים מסרים לא מילוליים כמו טון דיבור, הבעות פנים, יציבה וכד’ ולעתים קרובות המסר הלא מילולי משפיע אף יותר מהמסר המילולי. לכן עליכם להיות מודעים לסימנים ולמסרים הלא מילוליים שאתם מעבירים.

שומרים על המוטיבציה ומבצעים משימות

לעתים, משימות שנראות לנו פשוטות מאוד, הן מאוד קשות בשביל ילד עם ADHD.

ידיעה זו, עוזרת להכיר בעבודה קשה ובמאמץ של הילד בניגוד להתמקדות רק בתוצאה. יתכן שילדכם עבד קשה מאוד להכניס את כל הצעצועים לקופסא אבל אתם לא רואים זאת בגלל כל שאר הבלגן שיש מסביב.

עידוד הנסיונות והמאמצים של הילד יעלו את הסיכוי לכך שהוא ימשיך לעבוד לקראת ההתנהגות הרצויה.

זמן איכות מובנה עם ילדכם יכול גם כן להיות משמעותי מאוד לשיפור הדימוי העצמי שלו.

להורים יש השפעה רבת עוצמה בחיי ילדיהם.

ילדים ומתבגרים שמרגישים מוערכים וקרובים להוריהם נוטים להיות בעלי דימוי ובטחון עצמי גבוהים יותר ובעלי סיכוי נמוך יותר להתנהגות לא רצויה.

דרך אחת לוודא שהילד שלכם מקבל את היחס החיובי שהוא זקוק לו היא להקדיש לפחות 20 דקות ביום לזמן איכות פרטני איתו. תנו לילדכם להחליט מה הוא רוצה לעשות בזמן זה.

פעולות אפשריות יכולות להיות: לצאת להליכה, לשחק קלפים, לאפות עוגה או כל דבר אחר שיעלה על רוחו.

אם יש לכם יותר מילד אחד, הכינו לוח זמנים שיאפשר לכם לבלות אחד על אחד עם כל אחד מהילדים.

אם לא כולם ביום אחד אז בכל יום ילד אחר או כל סידור אחר שמתאים למשפחתכם ושתוכלו להתמיד בו.

נסו לשמור על כך שבזמן זה יהיו כמה שפחות הסחות דעת כמו צלצולי טלפון או טלויזיה דולקת.

לסיכום, יחס חיובי לשיפור הדימוי העצמי של ילדכם הוא דבר שוב עד מאוד.

זכרו שזהו הזמן שלכם להקשיב לילדכם.

אל תפריעו לו לומר את אשר על ליבו, אל תתקנו אותו ואל תלמדו אותו.

רק תקשיבו ותכבדו את דעותיו גם אם אתם לא תמיד מסכימים איתם.

בגדול – תשתדלו לשמור על אווירה חיובית וחמה ככל האפשר.

תתפלאו לראות עד כמה זמן האיכות הזה יהפוך לחשוב לכם ולילדכם וכמה הוא יתרום לדימוי העצמי שלו ולתפקוד התקין של המשפחה!

דילוג לתוכן