ליקויי למידה אצל ילדים ובני נוער
ליקויי למידה הינם מנת חלקם של תלמידים רבים במסגרת החינוכית הפורמלית. נתונים סטטיסטיים מציינים כי לפחות 25% מהילדים הם בעלי ליקוי למידה כלשהוא. זה אחוז הנחשב גדול.
כיום, ישנה מודעות גבוהה של אנשי החינוך וההורים לבעיות הקשורות ללימודים אצל ילדיהם. אך למרות המודעות הגבוהה, חשוב לזכור כי ישנם ליקויי למידה קלים אשר אינם מאותרים.
לפעמים, מדובר בילד הסובל מבעיות של ריכוז ללא אימפולסיביות ומוגדר כילד שקט. לפעמים ילד זה יבטיח להוריו ומוריו כי הוא יתאמץ יותר. ילד כזה יכול למשוך ליקוי למידה לאורך שנים מבלי שהוא יאובחן. ילד כזה יכול להיות שנים רבות מתוסכל ולחשוב שהוא לא מוצלח ולא חכם מספיק.
תפקידם של ההורים כאן הוא תפקיד מרכזי.
שכן, הם אמורים לאבחין שילדם אינו מצליח בלימודים על אף שמקדיש לשיעורים זמן רב.
ילדים אשר יושבים ומה שנקרא “טוחנים” שעות על שיעורי הבית ולמידה למבחנים, יתכן שהלמידה שלהם אינה יעילה ולכן כדאי לעשות אבחון.
יש לזכור כי ילד הוא ילד. הוא אינו מעוניין להיות חריג בכיתתו ואינו מעוניין לשאת בתווית של “סובל מליקויי למידה”.
עיקשות זאת יכולה לבזבז הרבה אנרגיה והתסכולים שיכולים להשפיע על הדימוי והביטחון העצמי שלו ולסכל מהלכים רבים בחייו הבוגרים.
דיסלקציה
ישנם ליקויי למידה רבים שמהם אי אפשר להתעלם. אנו נדבר במאמר זה על שניים מהם: דיסלקציה ודיסגרפיה.
פעמים רבות אנו מגלים כי הילד שלנו אינו מצליח לכתוב בצורה נכונה. כלומר, הוא משמיט אותיות כדרך קבע, הוא ממקם אותיות תחיליות בסוף מילה, משמיט מילים ואותיות בהעתקה ועוד.
דיסלקציה היא מוגדרת כליקוי למידה אשר בא לידי ביטוי בכל הקשור לקריאה וכתיבה.
איפיון של אנשים בעלי דיסלקציה:
נוטים לבמילות קישור, תחביר, קושי להגות מילים, קריאה איטית ובעיות הפרדה בין העיקר לבין הטפל בעת הקריאה.
בדרך כלל הם כל לוקים בכל הקשור בארגון של מטלות ולוחות זמנים, קשיים בזיכרון, שגיאות כתיב, כתיבה איטית ועוד.
אבחון דיסלקציה יכול להיעשות כאשר אנחנו מבחינים כי הילד הופך אותיות, או לוקה בכל פעולה תפקודית הקשורה ללימודים וזאת למרות שהוא בעל אינטליגנציה רגילה.
במצבים אלו האבחון הראשוני נעשה על ידי המורה ולאחר מכן הילד יופנה למכון מיוחד שבו נעשים אבחונים לאיתור ליקויי למידה.
דיסגרפיה
דיסגרפיה מוגדרת כלקות למידה הבאה לידי ביטוי בפעולת הכתיבה.
ניתן לאתר ילד הלוקה בדיסגרפיה על ידי הדברים הבאים:
כתב היד שלו אינו מובן ומבחינה חזותית האותיות נראות מבולבלות.
פעמים רבות הוא כותב בקצב איטי מאוד ויש לו הרבה שגיאות כתיב, כתב היד שלו אינו אחיד.
אות אחת נכתבת בצורה מסוימת ואות אחרת בצורה אחרת.
הילד הופך אותיות, כלומר במקם לכתוב ‘שמלה’, הוא יכול לכתוב ‘משלה’.
אין לו רווחים בין המילים כך שכל הכיתוב צפוף.
פעמים רבות ילדים הלוקים בדיסגרפיה אינם ממשיכים ללימודים אקדמאיים ומנסים להימנע מכל דבר הקשור בכתיבה. דבר זה נובע מכך שהם מרגישים כי המאמץ שהם משקיעים בניסיון לכתוב, הינו מאמץ גדול מדי בשבילם.
הרבה פעמים מנסים לעזור לילדים הסובלים מדיסגרפיה, ללמוד ולהחזיק את העט או את העיפרון, לשפר את הכתיבה שלו.
ברוב המקרים כדאי לפנות לאיש מקצוע שילמד אותו כיצד לארגן את הכתיבה שלו וכלים נוספים הקשורים לכתיבה וארגון.
אבחונים
אבחון ליקויי למידה וכן אבחון הפרעות קשב וריכוז הינם נדבכים חשובים בסוגיית איתור ילדים אשר עשויים לפתח קשיים לימודיים. האבחונים יתבצעו עוד בכיתות הראשונות.
המטרה באבחון לאתר ליקויים בתהליכי למידה, ולספק הסבר למקור הקשיים ומה השלכותיהם בבי”ס. אבחון טוב גם ימליץ כיצד להתמודד עם הקשיים.
תלמידים רבים נשלחים קודם לאבחונים אשר אינם מאתרים לקויות למידה, למשל: מבחני אינטליגנציה, מבחנים פסיכולוגיים רגשיים ואילו האבחון הדידקטי נעשה בשלב לאחר מכן.
ההמלצה היא לעשות אבחון דידקטי שיכול לאתר את לקויות הלמידה. אבחון דידקטי יסייע גם בגילוי קשיים גרפו מוטוריים, קשיים במיומנות זכירה, סדר ואירגון, וקשיים בקשב וריכוז.
אבחון פסיכו-דידקטי שמבוצע על ידי פסיכולוג בדרך כלל מאתר גם בעיות רגשיות בקרב המאובחן.
אבחונים דידקטיים מאפשרים גם גילוי של נקודות חוזק בקרב המאובחן ובדיקת מיומנויותיו בהשוואה לבני גילו.
כל הזכויות שמורות ל AttenGo