פורסם על ידי ב 09/09/2019

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים שלא להתמיד בביצוע מטלות ולעיתים אף בעלי מוטיבציה נמוכה לבצע משימות למינהן. במאמר זה נדגים איך לעודד ולשבח ילדים עם הפרעות קשב וריכוז במטרה להתמודד ולטפל במאפיינים אלו. 

רחל מכרמיאל, אימא לילד בן 13 עם קושי בריכוז ובהתמדה מספרת לנו כך:

“למה קשה לילד שלי להתמיד? מדוע המוטיבציה שלו לגבי מטלות לימודיות כל כך נמוכה? הוא מתחיל חוג חדש ועוזב אחרי זמן קצר, הוא מתחיל להכין שיעורי בית אבל מאוד מהר מפסיק בטענה שנמאס לו. אני מודעת לכך שעקב בעיית הקשב וריכוז (די גבולי אצלו) קשה לו להתמיד. אבל מה עם הרצון להצליח בחיים? כשאני הייתי בגילו (גם לי אגב, יש הפרעת קשב) חשבתי קדימה ולנגד עיני היה הרצון להיות תלמידה טובה ולהצליח בלימודים. אני התאמצתי אבל אצלו זה לא כך. מה יהיה?”

איך לעודד ולשבח ילדים עם הפרעות קשב וריכוז?

ובכן, ילדים רבים מתקשים להתמיד לאורך זמן במשימות שונות, בדרך כלל כשמדובר בתחומים שקשים להם או שמשעממים אותם.

תופעה זו מאפיינת ילדים בגילאים שונים והיא חמורה יותר אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

אז איך לעודד ולשבח ילדים עם הפרעות קשב וריכוז? הדבר הראשון שיש לנו להגיד לכם ההורים, הוא להכיר בקושי הזה ולנסות להתגבר עליו באמצעות עידוד ושבחים. תיכף נסביר איך.

עידוד רבותי, עידוד!

עידוד ומתן שבח – ראוי שיהיו אמיתיים ויתמקדו על מעשה שאותו עשה הילד.

שימו לב, מתן שבח הוא לא מחמאה – לא לבלבל בין שני המושגים.

לא מומלץ לתת מחמאות בצורת: אתה חכם, נהדר, מקסים, וכו’.

במקום זאת, יש לשבח על המעשה או ההתנהגות הטובה.

למשל: פעלת בתבונה כשהחלטת לרכוב עם האופנים במסלול המיועד ולא בכביש. צורת עידוד כזו גורמת לילד לקשור את המעשה לתפקוד שלו.

כך נעודד את הילדים להתאמץ ולבצע מעשים מושכלים וראויים.

נחזור לעניין ההתמדה – יש להסביר לילד את עניין ההתמדה.

אח”כ נוכל לכוון אותו לשמור על התמדה לאורך זמן קצוב וקצר במיוחד, שיוגדר יחד איתו. זו תהיה משימת אתגר.

למשל: אם הילד זונח את שיעורי הבית כי נמאס לו מאוד מהר, יש להציב לפניו שעון מעורר ולבקש ממנו שהיום המשימה שלו להתמיד עוד 5 דקות מעבר למה שהוא יכול. אם השלים את המשימה יש לעודד אותו ולשבח על “ההתמדה”. כך השבח יהיה על ה”מאמץ” (ולו הקטן ביותר) וזה כמובן יגרור גם חיזוק הדימוי העצמי ויגביר את המוטיבציה של הילד ברצונו להמשיך כך גם בפעם הבאה.

איך לעודד ולשבח בצורה נכונה? הנה 8 טיפים שיעזרו לכם:

1. לומר לילד מה אנחנו אוהבים בהתנהגותו. השבחים המומלצים הם אלו הכוללים תיאורים מדוייקים, כגון: “אני אוהבת לראות איך אתה עולה על האופניים ומנסה לרכב שוב, למרות שנפלת”.

2. עידוד הילד על מאמץ שהוא עשה ללא קשר לתוצאה. העידוד ניתן לפני שהילד ניגש לביצוע משימה או במקרה שהילד ניסה ולא הצליח.

העידוד חשוב ביותר כדי לוודא שהילד ירצה לנסות שוב בעתיד. לדוגמא:

“אני רואה שאתה מתרגש לקראת הבחינה ואני יודעת שהתכוננת אליה היטב”.

משפט כזה הוא כמובן ללא קשר לתוצאות הבחינה.

3. חשוב לשבח את הילד בכל פעם שמגיע לו ומומלץ לחפש לפחות התנהגות אחת שניתן לשבח בכל יום. השבחים הקטנים והעיקביים מצטברים ויש להם השפעה רבה על התנהגות הילד.

4. מומלץ לשבח את הילד על הדברים שבהם הוא מצליח ולהדגיש את התחומים החזקים שלו. חשוב להמנע מהשוואות בין ילדים כי ההשוואה יכולה לגרום לתחושות שליליות ולפיתוח ציפיות לא מציאותיות.

5. לא להדגיש התנהגות שלילית ולא לבקר על מעשה או התנהגות. מומחים ממליצים לשבח ילד שש פעמים על כל פעם שמעבירים עליו ביקורת.

6. חשוב לשבח גם על הצלחות קטנות ושיפורים קלים בדרך להשגת התוצאה הרצויה. אם נמתין לביצועים מושלמים לפני שנשבח את הילד אנו מפספסים את המטרה.

7. קבלו את העובדה שכל ילד הוא שונה וייחודי. חשוב לעודד ילדים לפתח תחומי עניין משלהם ולהיות גאים ובטוחים בבחירות שלהם.

8. עשו מאמץ מודע לשבח ולעודד את הילדים בעיקר אם זה לא משהו שאתם רגילים לעשות. עם הזמן, ככל שתרבו לשבח ולעודד את הילדים זה יהפוך לטבעי יותר.

דילוג לתוכן